Oris - Strona Główna
Wyszukiwarka
logo Unia Europejska

Menu g³ówne








Infolinia prezentujaca tresci ulotek farmaceutycznych








Kupuj przez FaniMani.pl



Praktyczny poradnik savoir–vivre wobec osób niepełnosprawnych

Praktyczny poradnik savoir–vivre wobec osób niepeÅ‚nosprawnych

OSOBY NIEWIDOME umieją orientować się w terenie i poruszać się po ulicach.

 • Osoby te sÄ… w stanie same podróżować, choć czasem korzystajÄ… z laski lub z pomocy psa przewodnika. Niektóre osoby mogÄ… mieć problemy ze wzrokiem, które nie sÄ… widoczne.

BÄ…dź przygotowany, aby udzielić takiej osobie pomocy – na przykÅ‚ad przeczytać jej coÅ› – kiedy ciÄ™ o to poprosi.

• Zanim nawiążesz kontakt fizyczny, uprzedź o tym osobÄ™ niewidomÄ…. WymieÅ„ swoje imiÄ™, a jeÅ›li jest to stosowne – również funkcjÄ™, jakÄ… peÅ‚nisz, np. ochroniarz, bileter, opiekun spoÅ‚eczny, recepcjonistka czy kolega z wydziaÅ‚u.

Powinieneś też przedstawić osobę niewidomą wszystkim osobom z grupy, aby nie poczuła się ona wykluczona.

• Jeżeli nowy klient lub pracownik jest osobÄ… niewidomÄ… lub niedowidzÄ…cÄ…, oprowadź jÄ… po wszystkich pomieszczeniach.

• Osoby niewidome korzystajÄ… ze swoich rÄ…k do utrzymywania równowagi, wiÄ™c jeÅ›li chcesz takÄ… osobÄ™ poprowadzić, zaproponuj jej swoje ramiÄ™, zamiast chwytać jÄ… za rÄ™kÄ™ (można jednak poprowadzić rÄ™kÄ™ osoby niewidomej do porÄ™czy lub oparcia krzesÅ‚a, jeÅ›li chce ona wejść na schody lub usiąść).

• Jeżeli osoba niewidoma korzysta z pomocy psa przewodnika, idź po przeciwnej stronie niż pies. IdÄ…c opisuj otoczenie i wskazuj przeszkody, np. schody („w górÄ™” lub „w dóÅ‚”) albo dziurÄ™ w chodniku. Inne zagrożenia to: drzwi obrotowe, otwarte drzwiczki szafy i przedmioty wystajÄ…ce ze Å›cian na poziomie gÅ‚owy, takie jak roÅ›liny czy lampy. JeÅ›li chcesz ostrzec osobÄ™ niewidomÄ…, zrób to w sposób konkretny. Sam okrzyk „uważaj!” nie pozwoli jej zorientować siÄ™, czy ma siÄ™ zatrzymać, uciekać, pochylić czy coÅ› przeskoczyć.

• Jeżeli wskazujesz osobie niewidomej drogÄ™, podaj jej konkretne wskazówki niewymagajÄ…ce orientacji wzrokowej. Zamiast powiedzieć „skręć w prawo przy póÅ‚ce z materiaÅ‚ami biurowymi” powiedz „idź prosto do koÅ„ca alejki a potem skręć w prawo”, gdyż osoba ta może nie wiedzieć, gdzie znajdujÄ… siÄ™ materiaÅ‚y biurowe.

• JeÅ›li musisz już iść i pozostawiasz osobÄ™ niewidomÄ… w jakimÅ› miejscu samÄ…, powiedz jej o tym, opisz jej drogÄ™ do wyjÅ›cia a nastÄ™pnie pozostaw jÄ… blisko Å›ciany, stoÅ‚u lub w jakimÅ› innym konkretnym miejscu. PozostawiajÄ…c takÄ… osobÄ™ na Å›rodku pomieszczenia sprawiasz jej duży kÅ‚opot.

Nie dotykaj laski ani psa osoby niewidomej. Pies jest w pracy i nie może się rozpraszać, laska stanowi cześć przestrzeni osobistej danej osoby. Jeśli osoba niewidoma położy gdzieś laskę, nie przekładaj jej, uprzedzaj jedynie wtedy, jeśli może stanowić ona przeszkodę.

Jeżeli osoba niewidzÄ…ca wymaga poprowadzenia, zamiast chwytać jÄ… za rÄ™kÄ™, zaproponuj jej swoje ramiÄ™ „To może PaniÄ…/Pana przeprowadzÄ™?” „Niech Pani/Pan zaczeka! Może chciaÅ‚aby Pani/Pan przytrzymać siÄ™ mojego ramienia?”   

Proponuj niewidomym klientom odczytanie informacji podanych w formie pisemnej, np. karty dań, etykiet na produktach albo wyciągu z konta. Odlicz resztę na głos, aby mogli oni zapamiętać, jakie otrzymali banknoty.

• JeÅ›li serwujesz osobie niewidomej posiÅ‚ek, opisz jej dokÅ‚adnie zawartość talerza posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ orientacjÄ… wg zegara (godzina 12 znajduje siÄ™ najdalej od niej a 6 najbliżej). UsuÅ„ z talerza przybranie i wszystkie elementy, które nie nadajÄ… siÄ™ do jedzenia. Niektórzy goÅ›cie mogÄ… poprosić ciÄ™ o pokrojenie potrawy na kawaÅ‚ki, możesz to zrobić w kuchni przed jej podaniem.

• Osoby niedowidzÄ…ce mogÄ… przeczytać jedynie informacje wydrukowane dużą czcionkÄ…. Rodzaj czcionki i odpowiednie odstÄ™py sÄ… równie ważne, jak jej rozmiar. Etykiety i oznaczenia powinny być napisane wyraźnymi literami kontrastujÄ…cymi z tÅ‚em. Osobom niedowidzÄ…cym najÅ‚atwiej jest przeczytać tekst napisany wielkimi biaÅ‚ymi literami na czarnym tle.

• Bardzo ważnym elementem jest dobre oÅ›wietlenie, lecz nie powinno ono być zbyt jasne. ÅšwiatÅ‚o odbijajÄ…ce siÄ™ od bÅ‚yszczÄ…cej powierzchni może razić w oczy.

• Dopilnuj, aby na drodze, jakÄ… poruszajÄ… siÄ™ osoby niewidome i niedowidzÄ…ce, nie byÅ‚o żadnych przeszkód. Jeżeli osoby te sÄ… twoimi regularnymi klientami lub też pracownikami, informuj je o wszelkich zmianach, np. o przestawionych meblach, sprzÄ™tach i innych przedmiotach.

  • PodajÄ…c wskazówki osobie niewidzÄ…cej lub niedowidzÄ…cej, bÄ…dź dokÅ‚adny. Zamiast „Teraz proszÄ™ uważać!” ( Na co uważać?!)  lepiej powiedzieć np. „ProszÄ™ uważać, podÅ‚oga jest mokra.”   

Praktyczny poradnik savoir–vivre wobec osób niepeÅ‚nosprawnych

AUTOR: Judy Cohen ACCESS RESOURCES Ilustracje: Yvette Silver

Publikacja: United Spinal Association

TÅ‚umaczenie na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej PeÅ‚nomocnik RzÄ…du ds. Osób NiepeÅ‚nosprawnych Adaptacja

Biuro PeÅ‚nomocnika RzÄ…du do Spraw Osób NiepeÅ‚nosprawnych

(…) Osoby niewidome lub niedowidzÄ…ce 

Poniedziałek, 08 05 2017 / Autor: Judy Cochen


(c) Copyright 2012 by Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia. All rights reserved.
. . / .