Oris - Strona Główna
Wyszukiwarka
logo Unia Europejska

Menu g³ówne








Infolinia prezentujaca tresci ulotek farmaceutycznych








Kupuj przez FaniMani.pl



Memo przestrzenne

Nauka przez zabawÄ™!

Memo przestrzenne - wydawnictwa EPIDEIXIS

To takie oczywiste, że szukamy dla swoich dzieci zabawek mÄ…drych, które pomogÄ… im rozwinąć spostrzegawczość, pomysÅ‚owość, koncentracjÄ™, pamięć. Takich, które pomogÄ… w poznawaniu otaczajÄ…cego nas Å›wiata w sposób prosty i ciekawy. Tyle tylko, że w nawale produktów nie zawsze zauważamy te, które sÄ… rzeczywiÅ›cie pereÅ‚kami. Do takiej wÅ‚aÅ›nie grupy zaliczam Memo przestrzenne, a raczej obie wersje tej zabawki – owoce i warzywa oraz zwierzÄ™ta. 

Memo jest atrakcyjne wizualnie i dotykowo. Wykonane jest z drewna czyli  materiaÅ‚u ciepÅ‚ego w odbiorze. Modele zrobione sÄ… bardzo precyzyjnie, niektóre elementy sÄ… pomalowane farbami ekologicznymi. Wybrane przez producenta kolory sÄ… dość intensywne. Ale przede wszystkim chciaÅ‚abym podkreÅ›lić, że memo przestrzenne jest zabawkÄ… uniwersalnÄ…. MogÄ… z niego korzystać wszystkie dzieci. I widzÄ…ce i te, które niedowidzÄ… lub nie widzÄ… zupeÅ‚nie.

Uniwersalność pozwala na zabawÄ™ wszystkich dzieci jednoczeÅ›nie, bez wyÅ‚Ä…czania tych, które czegoÅ› nie zobaczÄ…. MogÄ… bawić siÄ™ rodzice z niewidomym dzieckiem, caÅ‚e rodzeÅ„stwo i niewidomi rodzice z widzÄ…cymi pociechami.

W grupie zróżnicowanej uczÄ… siÄ™ dzieci w naturalny sposób, że widzÄ™ oznacza zarówno okiem jak i dÅ‚oniÄ….

Atrakcyjność wynika też z tego, że na bazie oglÄ…danych elementów każdy i rodzic i dziecko może tworzyć opowieÅ›ci. Może wykorzystywać oglÄ…dane bajki, by elementy memo stawaÅ‚y siÄ™ bohaterami lub by dziecko staÅ‚o siÄ™ bohaterem tworzonej i przedstawianej opowieÅ›ci.

Producent oferuje dwa produkty memo – „Owoce i warzywa” oraz „ZwierzÄ™ta”. Każdy komplet skÅ‚ada siÄ™ z 12 elementów (po 6 w kolorze naturalnym i kolorowych ) z domku, czyli owalu, w którym wyciÄ™to dokÅ‚adne odwzorowanie owocu lub zwierzÄ…tka, daszka (wykorzystywanego do przykrycia domku).  Zasady zabawy sÄ… dokÅ‚adnie takie same jak w pÅ‚askich modelach tej zabawki. A wiÄ™c najpierw należy odnaleźć dwa takie same elementy, umieÅ›cić w dedykowanym „domku, a po przykryciu daszkiem należy wskazać, gdzie znajduje siÄ™ poszukiwany element.

Wymiary klocków: domek - 4 x 6 x 2 cm, podstawa daszku - 5,5 x 6 cm, wys. 3 cm. Wymiarów figurek nie podajÄ™, ponieważ sÄ… one zróżnicowane.

Zabawka i pomoc rehabilitacyjna w jednym

Ćwiczenia w koordynacji i orientacji dla dzieci Niewidomych sÄ… ogromnie ważne. Dzieci widzÄ…ce uczÄ… siÄ™ poprzez naÅ›ladowanie, Najpierw widzÄ… a nastÄ™pnie same wykonujÄ… widzianÄ… czynność. Dzieci niewidome czy niedowidzÄ…ce w stopniu znacznym, skorzystać z takiego podpatrywania nie mogÄ…. Z tego powodu konieczne jest stymulowanie innych zmysÅ‚ów, a w szczególnoÅ›ci zmysÅ‚u dotyku. Podpatrywanie musimy wiÄ™c zastÄ…pić pokazywaniem i ćwiczeniami.

Memo przestrzenne to znakomita Pomoc do pracy w przedszkolu, szkole czy innej placówce zajmujÄ…cej siÄ™ rehabilitacjÄ… dzieci z dysfunkcjÄ… wzroku. Ale i rodzice, w domu, bawiÄ…c siÄ™ mogÄ… rozwijać integracjÄ™ sensorycznÄ… u swoich dzieci. To zabawka do pracy i z jednym dzieckiem i do pracy z grupÄ….

Memo możemy wprowadzić na różnych poziomach rozwoju dziecka. Czas dobieramy w zależnoÅ›ci od rozwoju ogólnego, jak u innych dzieci, ale im wczeÅ›niej tym lepiej.

Ćwiczenia zmysÅ‚u dotyku mogÄ… być na różnym poziomie trudnoÅ›ci. Od rozpoznawania ksztaÅ‚tu elementu, poprzez rozpoznawanie np. KsztaÅ‚tu owocu po obrysie w domku, poprzez wkÅ‚adanie do domku wybranego elementu. Ostatnia propozycja na poczÄ…tku może być trudna dla dziecka, gdyż tylko w jeden sposób można wybrany element wÅ‚ożyć do wÅ‚aÅ›ciwego domku. Kolejny poziom ćwiczeÅ„ dotyku i motoryki to wyjmowanie elementów z domków.

Innym ćwiczeniem rozwijającym integrację sensoryczną będzie stworzenie własnego, płaskiego modelu z ciastoliny. W przypadku dzieci niedowidzących, dodatkowo w kolorze takim samym jak zrobiony model z drewna.

Memo możemy wykorzystać także do rozbudzania społecznych umiejętności. Przykładowo, opowiem dla Ciebie coś o Twoim zwierzątku. Zrobię z ciastoliny dla Ciebie moje zwierzątko.

Dodatkowym efektem takiej zabawy jest rozwijanie poczucia samodzielności np. Na podstawie tego co zobaczyło dziecko, potrafi odtworzyć to w innym materiale.

Zabawa z Memo przestrzennym Jest także znakomitym Przygotowaniem do późniejszej zabawy z książeczkami z wypukÅ‚ymi obrazkami.

Warto i należy dzieciom niewidomym i niedowidzÄ…cym pokazywać obok dwuwymiarowych elementów także modele 3d.

Memo przestrzenne możemy wykorzystać także do treningu okreÅ›lania odlegÅ‚oÅ›ci i nazywania kierunków oraz poÅ‚ożenia wzglÄ™dem siebie. Tak by w naturalny sposób dziecko wykonywaÅ‚o ruchy. Zaowocuje to wsparciem w orientacji przestrzennej, w maÅ‚ej i dużej przestrzeni. W czasie zabawy ćwiczona może być koordynacja ruchowa.

Warto podkreÅ›lić i to, że Barwy stosowane w memo poprzez ich intensywność pomagajÄ… dzieciom niedowidzÄ…cym w ich okreÅ›leniu i Å‚Ä…czeniu elementów (zastosowano kolory: żóÅ‚ty, pomaraÅ„czowy, czerwony, ciemnoczerwony, fioletowy, zielony.

Gdy bawimy siÄ™ z dzieckiem niedowidzÄ…cym, zadbajmy by miaÅ‚o wÅ‚aÅ›ciwe dla niego  oÅ›wietlenie i kontrast. Część elementów jest w kolorze naturalnym drewna, bÄ™dzie wiÄ™c w odpowiednich dla danego dziecka warunkach lepiej widoczna.

ĆwiczeÅ„ zarówno dla pojedynczego dziecka, jak i dla grupy, można wymyÅ›lać mnóstwo. To także zaleta tej zabawki.

Uniwersalny materiał dydaktyczny

\Memo przestrzenne speÅ‚niać może jeszcze zupeÅ‚nie innÄ… rolÄ™, niż wydawaÅ‚oby siÄ™ na pierwszy rzut oka. Możemy je wykorzystać w pracy z osobami dorosÅ‚ymi – niewidomymi i ociemniaÅ‚ymi. Jako element do ćwiczeÅ„ odbioru tyflografiki. Czyli przygotowanie do odbioru dotykiem wypukÅ‚ych przedmiotów oraz rozpoznawania przedmiotu po jego konturze (domek).

Trudno bowiem, bez wczeÅ›niejszych ćwiczeÅ„ od razu rozpoznawać wypukÅ‚e schematy, plany budynków czy prezentacjÄ™ przestrzeni publicznej. Rozpoznawać oczywiÅ›cie dotykiem. Różnica pomiÄ™dzy oglÄ…daniem planu wzrokiem a dotykiem jest kolosalna. Widzimy od razu caÅ‚ość i z tego ogóÅ‚u wybieramy szczegóÅ‚y. Dotykiem obejmujemy jednorazowo tylko maÅ‚y obszar – to co zmieÅ›ci siÄ™ pod palcami. Dlatego na podstawie szczegóÅ‚u musimy zbudować obraz ogóÅ‚u. I znaleźć powiÄ…zania pomiÄ™dzy elementami pokazanymi na schemacie. A memo przestrzenne to znane nam rzeczy, bliskie, pamiÄ™tane. Gdy coÅ› znamy czujemy siÄ™ bezpieczniej, Å‚atwiej możemy to przeÅ‚ożyć na wyobrażenia. Dlatego  może to pomóc w budowaniu w wyobraźni obrazów tego co czujemy pod palcami,  a kiedyÅ› widzieliÅ›my.

Czyli pod palcami czujÄ™ obraz pÅ‚aski, a w wyobraźni  tworzÄ™  rzeczywisty obraz.

W ostatnim czasie robi siÄ™ coraz wiÄ™cej by osoby z dysfunkcjÄ… wzroku mogÅ‚y lepiej orientować siÄ™ w przestrzeni. Obok specjalistycznych urzÄ…dzeÅ„, z których korzystajÄ… indywidualnie, mamy umieszczane np. Na dworcach schematy rozmieszczenia pomieszczeÅ„, ciÄ…gów komunikacyjnych itp. Ale samo umieszczenie nie spowoduje, że osoba niewidzÄ…ca skorzysta w sposób praktyczny. Musi czuć, co twórca chce pokazać. Ale najpierw musi potrafić elementy  rozpoznawać. I tu wracamy do propozycji, by i takie wÅ‚aÅ›nie produkty uniwersalne jak memo przestrzenne „zaprzÄ…c” do przygotowania siÄ™ do tyflografiki.

 „Wydawnictwo EPIDEIXIS jest niewielkÄ… polskÄ… firmÄ…, z siedzibÄ… w Krakowie. Bardzo wiele ich produktów uzyskaÅ‚o prestiżowe nagrody.

Strona wydawnictwa to http://www.pus.pl

 Oprac. Renata Olszewska - Tyflopedagog 

Poniedziałek, 15 02 2016 / Autor: Renata Olszewska


(c) Copyright 2012 by Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia. All rights reserved.
. . / .