Oris - Strona Główna
Wyszukiwarka

Menu gwne








Infolinia prezentujaca tresci ulotek farmaceutycznych








Kupuj przez FaniMani.pl



Memo przestrzenne

Nauka przez zabawę!

Memo przestrzenne - wydawnictwa EPIDEIXIS

To takie oczywiste, że szukamy dla swoich dzieci zabawek mądrych, które pomogą im rozwinąć spostrzegawczość, pomysłowość, koncentrację, pamięć. Takich, które pomogą w poznawaniu otaczającego nas świata w sposób prosty i ciekawy. Tyle tylko, że w nawale produktów nie zawsze zauważamy te, które są rzeczywiście perełkami. Do takiej właśnie grupy zaliczam Memo przestrzenne, a raczej obie wersje tej zabawki – owoce i warzywa oraz zwierzęta. 

Memo jest atrakcyjne wizualnie i dotykowo. Wykonane jest z drewna czyli  materiału ciepłego w odbiorze. Modele zrobione są bardzo precyzyjnie, niektóre elementy są pomalowane farbami ekologicznymi. Wybrane przez producenta kolory są dość intensywne. Ale przede wszystkim chciałabym podkreślić, że memo przestrzenne jest zabawką uniwersalną. Mogą z niego korzystać wszystkie dzieci. I widzące i te, które niedowidzą lub nie widzą zupełnie.

Uniwersalność pozwala na zabawę wszystkich dzieci jednocześnie, bez wyłączania tych, które czegoś nie zobaczą. Mogą bawić się rodzice z niewidomym dzieckiem, całe rodzeństwo i niewidomi rodzice z widzącymi pociechami.

W grupie zróżnicowanej uczą się dzieci w naturalny sposób, że widzę oznacza zarówno okiem jak i dłonią.

Atrakcyjność wynika też z tego, że na bazie oglądanych elementów każdy i rodzic i dziecko może tworzyć opowieści. Może wykorzystywać oglądane bajki, by elementy memo stawały się bohaterami lub by dziecko stało się bohaterem tworzonej i przedstawianej opowieści.

Producent oferuje dwa produkty memo – „Owoce i warzywa” oraz „Zwierzęta”. Każdy komplet składa się z 12 elementów (po 6 w kolorze naturalnym i kolorowych ) z domku, czyli owalu, w którym wycięto dokładne odwzorowanie owocu lub zwierzątka, daszka (wykorzystywanego do przykrycia domku).  Zasady zabawy są dokładnie takie same jak w płaskich modelach tej zabawki. A więc najpierw należy odnaleźć dwa takie same elementy, umieścić w dedykowanym „domku, a po przykryciu daszkiem należy wskazać, gdzie znajduje się poszukiwany element.

Wymiary klocków: domek - 4 x 6 x 2 cm, podstawa daszku - 5,5 x 6 cm, wys. 3 cm. Wymiarów figurek nie podaję, ponieważ są one zróżnicowane.

Zabawka i pomoc rehabilitacyjna w jednym

Ćwiczenia w koordynacji i orientacji dla dzieci Niewidomych są ogromnie ważne. Dzieci widzące uczą się poprzez naśladowanie, Najpierw widzą a następnie same wykonują widzianą czynność. Dzieci niewidome czy niedowidzące w stopniu znacznym, skorzystać z takiego podpatrywania nie mogą. Z tego powodu konieczne jest stymulowanie innych zmysłów, a w szczególności zmysłu dotyku. Podpatrywanie musimy więc zastąpić pokazywaniem i ćwiczeniami.

Memo przestrzenne to znakomita Pomoc do pracy w przedszkolu, szkole czy innej placówce zajmującej się rehabilitacją dzieci z dysfunkcją wzroku. Ale i rodzice, w domu, bawiąc się mogą rozwijać integrację sensoryczną u swoich dzieci. To zabawka do pracy i z jednym dzieckiem i do pracy z grupą.

Memo możemy wprowadzić na różnych poziomach rozwoju dziecka. Czas dobieramy w zależności od rozwoju ogólnego, jak u innych dzieci, ale im wcześniej tym lepiej.

Ćwiczenia zmysłu dotyku mogą być na różnym poziomie trudności. Od rozpoznawania kształtu elementu, poprzez rozpoznawanie np. Kształtu owocu po obrysie w domku, poprzez wkładanie do domku wybranego elementu. Ostatnia propozycja na początku może być trudna dla dziecka, gdyż tylko w jeden sposób można wybrany element włożyć do właściwego domku. Kolejny poziom ćwiczeń dotyku i motoryki to wyjmowanie elementów z domków.

Innym ćwiczeniem rozwijającym integrację sensoryczną będzie stworzenie własnego, płaskiego modelu z ciastoliny. W przypadku dzieci niedowidzących, dodatkowo w kolorze takim samym jak zrobiony model z drewna.

Memo możemy wykorzystać także do rozbudzania społecznych umiejętności. Przykładowo, opowiem dla Ciebie coś o Twoim zwierzątku. Zrobię z ciastoliny dla Ciebie moje zwierzątko.

Dodatkowym efektem takiej zabawy jest rozwijanie poczucia samodzielności np. Na podstawie tego co zobaczyło dziecko, potrafi odtworzyć to w innym materiale.

Zabawa z Memo przestrzennym Jest także znakomitym Przygotowaniem do późniejszej zabawy z książeczkami z wypukłymi obrazkami.

Warto i należy dzieciom niewidomym i niedowidzącym pokazywać obok dwuwymiarowych elementów także modele 3d.

Memo przestrzenne możemy wykorzystać także do treningu określania odległości i nazywania kierunków oraz położenia względem siebie. Tak by w naturalny sposób dziecko wykonywało ruchy. Zaowocuje to wsparciem w orientacji przestrzennej, w małej i dużej przestrzeni. W czasie zabawy ćwiczona może być koordynacja ruchowa.

Warto podkreślić i to, że Barwy stosowane w memo poprzez ich intensywność pomagają dzieciom niedowidzącym w ich określeniu i łączeniu elementów (zastosowano kolory: żółty, pomarańczowy, czerwony, ciemnoczerwony, fioletowy, zielony.

Gdy bawimy się z dzieckiem niedowidzącym, zadbajmy by miało właściwe dla niego  oświetlenie i kontrast. Część elementów jest w kolorze naturalnym drewna, będzie więc w odpowiednich dla danego dziecka warunkach lepiej widoczna.

Ćwiczeń zarówno dla pojedynczego dziecka, jak i dla grupy, można wymyślać mnóstwo. To także zaleta tej zabawki.

Uniwersalny materiał dydaktyczny

\Memo przestrzenne spełniać może jeszcze zupełnie inną rolę, niż wydawałoby się na pierwszy rzut oka. Możemy je wykorzystać w pracy z osobami dorosłymi – niewidomymi i ociemniałymi. Jako element do ćwiczeń odbioru tyflografiki. Czyli przygotowanie do odbioru dotykiem wypukłych przedmiotów oraz rozpoznawania przedmiotu po jego konturze (domek).

Trudno bowiem, bez wcześniejszych ćwiczeń od razu rozpoznawać wypukłe schematy, plany budynków czy prezentację przestrzeni publicznej. Rozpoznawać oczywiście dotykiem. Różnica pomiędzy oglądaniem planu wzrokiem a dotykiem jest kolosalna. Widzimy od razu całość i z tego ogółu wybieramy szczegóły. Dotykiem obejmujemy jednorazowo tylko mały obszar – to co zmieści się pod palcami. Dlatego na podstawie szczegółu musimy zbudować obraz ogółu. I znaleźć powiązania pomiędzy elementami pokazanymi na schemacie. A memo przestrzenne to znane nam rzeczy, bliskie, pamiętane. Gdy coś znamy czujemy się bezpieczniej, łatwiej możemy to przełożyć na wyobrażenia. Dlatego  może to pomóc w budowaniu w wyobraźni obrazów tego co czujemy pod palcami,  a kiedyś widzieliśmy.

Czyli pod palcami czuję obraz płaski, a w wyobraźni  tworzę  rzeczywisty obraz.

W ostatnim czasie robi się coraz więcej by osoby z dysfunkcją wzroku mogły lepiej orientować się w przestrzeni. Obok specjalistycznych urządzeń, z których korzystają indywidualnie, mamy umieszczane np. Na dworcach schematy rozmieszczenia pomieszczeń, ciągów komunikacyjnych itp. Ale samo umieszczenie nie spowoduje, że osoba niewidząca skorzysta w sposób praktyczny. Musi czuć, co twórca chce pokazać. Ale najpierw musi potrafić elementy  rozpoznawać. I tu wracamy do propozycji, by i takie właśnie produkty uniwersalne jak memo przestrzenne „zaprząc” do przygotowania się do tyflografiki.

 „Wydawnictwo EPIDEIXIS jest niewielką polską firmą, z siedzibą w Krakowie. Bardzo wiele ich produktów uzyskało prestiżowe nagrody.

Strona wydawnictwa to http://www.pus.pl

 Oprac. Renata Olszewska - Tyflopedagog 

Poniedziałek, 15 02 2016 / Autor: Renata Olszewska

(c) copyright 2012 by Ośrodek Rehabilitacji i Szkolenia. All rights reserved.
projekt i wykonanie: michalchyrek.com / Pc expert